برد الکترونیکی

واحد الكترونيك شركت مازندپلاست نور درسال 1391 با تکیه بردانش فنی و بهره گیری از متخصصین الکترونیک جهت طراحی و تولید بردهای الکترونیکی و ارائه خدمات تخصصی در سطح کشور تاسیس گردید.

اهداف و چشم اندازهایی که از ابتدای کار مدنظر مابوده است:

-طراحی و تولید بردهای الکترونیکی انواع مدل های ماشین لباسشویی

-ارائه محصولاتی با کیفیت و قابل رقابت با محصولات وارداتی

-دستیابی به جایگاهی برتر و تاثیرگذار در صنعت الکترونیک کشور


 برد الکترونیکی ماشین لباسشویی یکی از  قطعات ماشین لباسشویی است که نقش بسیار پر رنگ و مهمی را در انجام کار لباسشویی دارد.
بردالکترونیکی چیست؟
برد الکترونیکی قطعه‌ای است که به‌عنوان پایه و نگهدارنده در اغلب وسایل الکترونیکی، هم به‌عنوان یک پشتیبان فیزیکی و هم به‌عنوان بستر سیم‌کشی و اتصال قطعات روی سطح و سوکت، استفاده می‌شود. برد الکترونیکی در لوازم برقی نقش مغز متفکر دستگاه را دارد و تمامی دستورات توسط این قطعه صادر می شود. برد های الکترونیکی انواع مختلفی مانند برد لباسشویی ، برد یخچال ،برد کولر گازی، برد مایکروفر و غیره دارند و هر کدام وظیفه خاص خود را انجام می دهند. در صورتی که برد الکتریکی بسوزد، عملکرد آن دستگاه مختل می شود و حتی احتمال دارد دستگاه به طور کامل از کار بیفتد.
برد ماشین لباسشویی:
ماشین لباسشویی یکی از لوازم پرمصرف  در لوازم خانگی به شمار می اید و نیاز اساسی هر خانواده می باشد. ماشین لباسشویی قطعات مختلفی دارد مانند ، موتور- هیدروستات – میکروسوئیچ و... که هر کدام وظیفه ای خاص رو برعهده دارند. یکی از مهمترین و به نوعی یکی از قطعات اصلی ماشین لباسشویی برد الکترونیکی(Washing-machine-board) می باشد. اصلی ترین وظیفه ای که برد ماشین لباسشویی برعهده دارد، کنترل و هدایت دستورات صادر شده از سوی دکمه استارت به منظور شروع عملیات شستشو و زمان سنج می باشد که تعیین کننده زمان کارکرد شستشو می باشد. برد ماشین لباسشویی تمامی اطلاعاتی که از قسمت های مختلف لباسشویی مانند هیدروستات- موتور و... به دست می اورد پردازش کرده و دستورات کنترلی لازم را صادر میکند. برد ماشین لباسشویی، نقش مهمی در عملیات شست و شو دارد و اگر مشکلی برای آن به وجود بیاید، عملکرد کل دستگاه دچار نقص می‌شود. برد ماشین لباسشویی میزان دور موتور براساس میزان لباسی که شستشو می کند را کنترل میکند. همچنین برد ماشین لباسشویی میزان آب ورودی به لباسشویی را تعیین میکند. کنترل دمای انتخاب شده نیز بر عهده برد ماشین لباسشویی می باشد.
بردهای ماشین لباسشویی نیز مانند قطعات و بردهای دیگر ممکن است به دلایل مختلف ازجمله نوسانات برق، رطوبت و یا خرابی قسمت های دیگر لباسشویی مخصوص موتور و میکروسوئیچ آسیب ببیند. زمانی که برد دستگاه شما نیاز به تعمیر پیدا می‌کند، حتما لازم نیست که دستگاه را برای بردن به کارگاه تعمیراتی حمل کنید، فقط کافیست برد را از دستگاه جدا کنید و برای تعمیر، توسط ابزار آلات خاص به کارگاه‌های تعمیراتی ببرید.پس از تعمیر برد ماشین لباسشویی، توسط تکنسین، این قطعه مجددا توسط متخصص بر روی دستگاه نصب می‌شود. اکثر خرابی‌های خازن و فیوز برد، قابل تعمیر شدن هستند اما در سایر موارد اغلب باید برد را تعویض کنیم. همچنین گاهی هم ممکن است برد دستگاه نیم سوز شده باشد، در نتیجه با تعمیرات اصولی و به موقع میتوانید برد را تعمیر کنید.پس بنابراین اگر ایراد را به موقع تشخیص ندهیم و آن را تعمیر نکنیم ممکن است منجر به وارد شدن صدمات جدی‌تر و بزرگ‌تری به دستگاه شویم.دقت داشته باشید که برای خارج کردن برد از دستگاه ابتدا باید آن را از برق بکشیم و کنترل پنل را خارج کنیم، سپس برد را جدا کنیم.
نکته قابل توجه اینست که که فقط یک متخصص با تجربه می‌تواند یک برد ماشین لباسشویی را به طور حرفه‌ای، برای خرابی آزمایش کند و تعیین کند که آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر. انجام آزمایش توسط خودتان می‌تواند منجر به نتیجه گیری نادرست شود.