مهم ترین نکات در خصوص انتخاب ماشین ظرفشویی

اگر قصد خرید ماشین ظرفشویی را دارید بسته به سبک زندگی خود اینکه آیا در بیرون از منزل شاغل هستید یا خانه دار، رفت و آمد مهمان به خانه شما زیاد است، یا اینکه خانواده پر جمعیتی یا کم جمعیتی دارید، برای شما در خرید ماشین ظرفشویی مورد نظرتان مفید باشد. ماشین‌های ظرفشویی در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف برندهای مختلف و رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی در بازار عرضه میشوند و همین موضوع سبب میشود افراد در هنگام خرید ماشین ظرفشویی مردد باشند و ندانند که قبل از خرید به چه نکاتی توجه کنند. همچنین بعدها برای تعمیر آن و تهیه لوازم یدکی ماشین ظرفشویی به مشکل نخواهید خورد.

ابتدا مقدمه ای را در خصوص نحوه ی عملکرد ماشین های ظرفشویی بیان میکنیم. اگر نحوه ی کار این وسیله را بخواهیم بطور ساده بیان کنیم به این شکل است که ابتدا تمامی ظروف خود را درون آن گذاشته و مایع شوینده ی مخصوص را به داخل مخزن آن میریزیم و به آن برنامه ی شستشو ی مورد نظر را که از قبل روی آن قرار داده شده است، انتخاب میکنیم. دستگاه بطور خودکار شستشو را شروع میکند به این ترتیب که ابتدا دستگاه پر از آب میشود و با فشار زیاد ظروف کثیف را میشوید، بعد از آن آب کثیف تخلیه شده و داخل دستگاه گرم میشود تا ظروف خشک شود.

در بازار لوازم خانگی سه دسته ماشین ظرفشویی عرضه می‌شود که به صورت رومیزی، ایستاده یا مبله و توکار هستند. اگرچه که هر سه دسته این ماشین‌ها هدف مشترکی را دنبال می‌کنند، اما در قالب‌های مختلفی به این هدف می‌رسند.

ماشین ظرفشویی توکار

ماشین‌های ظرفشویی توکار مدرن‌تر از دیگر انواع هستند و کسانی که سبک زندگی مدرنی دارند از آن استفاده می‌کنند. فضایی که اشغال می‌کنند کم است و زیر سینک ظرفشویی نصب می‌شوند. این نوع از ماشین‌های ظرفشویی فاقد بدنه هستند و با قرار گرفتن در داخل کابین آشپزخانه با دکوراسیون خانه ست می‌شوند. ظرفیت این ماشین ظرفشویی تقریبا هم اندازه ماشین‌های مبله است و تنها تفاوت آن‌ها در سبک طراحی و جای قرارگیری آن است. از طرفی دیگر این مدل از ماشین‌های ظرفشویی به این دلیل که در داخل کابینت قرار می‌گیرند، کمترین صدا را در بین دیگر مدل‌ها ایجاد می‌کنند.به همین دلیل جزو ماشین ظرفشویی‌های محبوب در بازار هستند. اگر به دنبال آشپزخانه‌های مینیمال و ساده هستید، این سبک ماشین ظرفشویی انتخاب مناسبی برای منزلتان است.

ماشین ظرفشویی رومیزی

ویژگی این دسته از ماشین‌های ظرفشویی کوچک بودن و راحتی جابجایی آن‌ها است. برای خانواده‌های با جمعیت ۴ تا ۸ نفره مناسب هستند و مصرف کمی دارند. اگر مهمانی و مراسم زیاد در منزل خود برگزار میکنید این مدل گزینه ی مناسبی برای شما نیست، به این دلیل که حجم بسیار کمی دارند. از مزایای این مدل کم جا بودن، مصرف کمتر و قیمت پایین تر به نسبت دو مدل دیگر میتوان اشاره کرد.میتوان آن ها را در هر قسمتی از آشپزخانه که فضای خالی دارد قرار داد چون فضای بسیار کمتری را نسبت به مدل ایستاده اشغال میکند.

ماشین ظرفشویی مبله یا ایستاده

به جرات می‌توان گفت پرطرفردارترین ماشین‌های ظرفشویی در بازار از نوع مبله هستند. برای خانواده‌های پرجمعیت و دارای مهمان‌های همیشگی این ماشین ظرفشویی بهترین انتخاب است.ابعاد این مدل ها نزدیک به ماشین لباسشویی بوده و مختص کسانی است که فضای کافی را در آشپزخانه ی خود دارند.به دلیل ابعاد بزرگ آن گزینه ی مناسبی برای خانواده های پر جمعیت و مهمانی ها بوده و در کمترین زمان ممکن کار خود را انجام میدهد.بدین شکل که نصف ظرفیت ماشین را پر کرده و برنامه ی مخصوص آن را انتخاب میکنید و با مصرف انرژی و آب کمتر کار خود را انجام میدهد.

بعد از انتخاب طراحی ماشین ظرفشویی، باید با ویژگی‌های مهم آن آشنا شویم مثل :

بازدهی انرژی

وقتی یک ماشین ظرفشویی گواهی برچسب انرژی ستاره داشته باشد، تقریباً ۱۲ درصد بازدهی بیشتر و البته ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری هم دارد. این اتفاق به کمک ویژگی‌هایی مثل آبپاش‌های کارآمد و سبدهایی مناسب با طراحی خوب اتفاق می‌افتد

صدای ماشین ظرفشویی

 اگر سر و صدای ماشین ظرفشویی برایتان مهم است، ماشینی را انتخاب کنید که عایق صوتی دارد و سر و صدا را کاهش می‌دهد. معمولاً دستگاهی که ۵۰ دسی‌بل یا کمتر باشد، صدای بسیار کمی هم دارد.

سیستم خشک‌کن

در برخی از خانواده‌ها مصرف ظروف بسیار بالاست، فرقی ندارد خانواده‌ای ۴ نفره باشند یا ده نفره. در نتیجه اگر استفاده روزانه شما از ظرفشویی بیش از چند مرتبه در روز است، مدلی با سیستم شست‌وشوی سریع و توانایی خشک کردن در حداقل زمان ممکن را انتخاب کنید. 

ظرفیت ماشین 

این به تعداد افراد خانواده و میزان استفاده شما از وسیله بستگی دارد. اگر افراد خانواده شما زیاد هستند و معمولاً مهمانان زیادی به خانه خود دعوت می‌کنید، پس باید یک ماشین ظرفشویی با ظرفیت بالا تهیه کنید که نیاز شما را به خوبی برطرف کند. اگر مصرف ماشین ظرفشویی در منزل شما کم است مدل‌های دارای برنامه نیمه‌شور یا نیمه‌ظرفیت (half Load) پیشنهاد می‌شود.

فیلترینگ غذا

برخی از ماشین‌های ظرفشویی، به یک قطعه مجهز هستند که می‌تواند خرده‌های غذا را ریز کرده و به همراه آب، بیرون بریزد. این ویژگی باعث می‌شود که نیازی به تمیز کردن ظروف قبل از قرار دادن آن‌ها در ماشین نباشید. اما اگر وسیله به چنین امکانی مجهز نبود، باید با دستمال، ظروف را پاک کرده و بعد داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید.

سنسور تشخیص کثیفی 

مدل‌های جدید ماشین ظرفشویی از سنسورهایی برخوردارند که توانایی تشخیص میزان آلودگی ظروف را دارد و با این قابلیت و بسته به میزان آلودگی فشار آب را تنظیم می‌کنند.

برنامه‌های شست‌وشو

از دیگر مواردی است که در هنگام خرید یک ماشین ظرفشویی باید برایتان حائز اهمیت باشد. برای مثال شاید شست‌وشوی سبزی‌ها در اولویت مصرفی شما نباشد، اما شست‌وشوی سریع برایتان مهم باشد.

دارا بودن فیلترینگ آب

یکی از معایب شست‌وشو ایجاد لکه روی ظروف است، در نتیجه اگر این مورد برایتان خیلی مهم است، هنگام خرید ماشین ظرفشویی مدلی را انتخاب کنید که توانایی فیلتر آب را داشته باشد. چرا که امکان از بین بردن لکه‌ها با این قابلیت فراهم است.

کاربری آسان

دستگاه با وجود مجهز بودن به امکانات جدید باید به شکلی طراحی شود که امکان استفاده راحت را در اختیار مصرف کننده قرار دهد. یعنی دکمه‌ها پیچیدگی زیادی نداشته باشند. همچنین سبدها به شکلی طراحی شده باشند که چیدن ظروف داخل آنها سخت نباشد.

قابلیت تنظیم ارتفاع سبد

اگر قفسه‌های داخل ماشین ظرفشویی متحرک باشند، می‌توانید به راحتی ارتفاع را برای ظروف بزرگ و کوچک تنظیم کنید. همچنین گاهی با خارج کردن یک قفسه، فضای بیشتری را برای جا دادن یک ظرف بزرگ باز کنید. برخی مواقع هم امکان خارج کردن کل طبقه وجود دارد.

ویژگی ضدعفونی کننده

برخی از ماشین‌های ظرفشویی جدید، مجهز به سیستم ضدعفونی کننده هستند. اما اگر این ویژگی را نداشته باشند، باید هر بار که ظروف را داخل دستگاه قرار می‌دهید، به همراه ماده شوینده، مقداری هم ضدعفونی اضافه کنید.

آبپاش‌ها

به نوع آبپاش‌های داخل ماشین ظرفشویی به خوبی دقت کنید. اگر این نوع آبپاش‌ها تعداد بیشتری داشته باشند و البته ریزتر هم باشند، ظروف شما بهتر تمیز می‌شوند.

نوع مخزن

مخزن ماشین ظرفشویی یا استیل است یا پلاستیکی که استیل بهتر است. مخزن استیل از آنجایی که زنگ نمی‌زند و ماندگاری بالاتری هم دارد، انتخاب بهتری است. پس بهتر است نوع مخزن را استیل انتخاب کنید.

بدنه ماشین ظرفشویی

حتماً از سالم بودن ترمز در ماشین ظرفشویی مطمئن شوید. لاستیک‌های دور در نیز حتماً باید سالم باشند تا از خروج آب جلوگیری کنند. به سالم بودن چرخ قفسه‌ها دقت کنید و توجه کنید که سبد‌ها لب‌پر نشده باشند. اگرچه که بعضی از شماها به دلیل کمبود فضا مجبور هستید ماشین‌های ظرفشویی رومیزی را انتخاب کنید اما بهترین مدل ماشین ظرفشویی به پیشنهاد دیوار مدل ایستاده است. زیرا این نوع ماشین ظرفشویی گنجایش بیشتری دارد و برای خانواده‌های بیش از ۳ نفر مناسب است و می‌تواند جوابگوی نیاز شما در مهمانی‌ها باشد.

جنس مخزن ماشین

جنس ماشین‌های ظرفشویی غالباً از نوع فولاد ضد زنگ است. فولاد مانع زنگ زدن و رسوب لکه‌ها می‌شود. البته ممکن است جنس مخزن از نوع استیل باشد که در این صورت از ریختن سفیدکننده در ماشین ظرفشویی پرهیز کنید.

برند و مارک ماشین ظرفشویی نیز جایگاه ویژه ای در انتخاب شما دارد.حتما برندی را تهیه کنید که از نظر خدمات و نمایندگی ها در کشور ما در موقعیت خوبی قرار داشته باشد.سعی کنید برند های مطرح در این زمینه را خریداری کنید چون این برند ها امتحان خود را پس داده اند.ممکن است مقداری هزینه ی شما بیشتر شود ولی مطمئنا محصولی که خریداری کردید تا مدت ها برای شما کار خواهد کرد.برند های مطرح معمولا جدیدترین و بهترین تکنولوژی های موجود را در محصولات خود گنجانده اند و تقریبا تمامی نیاز های شما را برآورده میکند.

قبل از خرید اولویت‌های خود را مشخص کنید، چک لیستی از بایدها و نبایدهای ماشین ظرفشویی تهیه کنید و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

 

نظر خود را بنویسید