هنگام یخ زدن یخچال چه راهکارهایی وجود دارد؟

احتمالا شما هنگام باز کردن درب یخچال متوجه سرمای بیش از حد آن و مشاهده لایه نازکی از یخ روی دیواره داخلی یخچال شده باشید , این سرمای زیاد ممکن است به مواد غذایی و سبزیجات موجود در یخچال شما نیز نفوذ کرده و موجب یخ زدگی آنها شود قطعا این نوع کارکرد و یخ زدن دیواره یخچال طبیعی نبوده و باید به دنبال علت یخ زدن یخچال بود.

قبل از انجام هر کاری باید تنظیمات دمایی یخچال را بررسی کنید. عقربه و نشانگر همیشه نمی‌تواند تنظیمات دما را به صورت صحیح و دقیق نشان دهد. حتی اگر به نظر برسد که به اندازه کافی تنظیم شده است و بر روی عدد مناسب قرار دارد ممکن است عوامل دیگری وجود داشته باشند که باعث انجماد غذای شما می‌شوند. در صورتی که دمای یخچال بسیار پایین باشد، قطعاً لازم است که تغییراتی در آن ایجاد کنید اما باید توجه داشته باشید که تغییرات بیش از حد نباشد. محدوده ایده آل برای دمای یخچال‌ها معمولاً ۳۸ تا ۴۲ درجه فارنهایت است که برابر ۳.۵ تا ۵.۵ درجه سانتی­گراد است.

در صورتی که تنظیمات دمایی یخچال را بررسی کردید اما هنوز هم با مشکل انجماد برطرف نشده، ممکن است که مشکل از تنظیمات فریزر باشد. همان‌طور که گفته شد عوامل زیادی وجود دارند که ممکن است باعث انجماد مواد غذایی شوند که تنظیمات فریزر می‌تواند یکی از آن‌ها باشد.

دلایل یخ زدن درون یخچال

بررسی دما

ترموستات یخچال خودتان را بررسی کنید و ببینید که چگونه تنظیم شده است. خرابی سنسور محیطی یا ترموستات باعث سرد شدن زیاد بدنه یخچال میشود.اگر سنسور محیطی خراب شده باشد، نمیتواند به کمپرسور فرمان قطع را بدهد و در نتیجه موتور یخچال یکسره کار میکند و منجر به سرمای زیاد داخل یخچال میشود.

در بسیاری از موارد ممکن است که ترموستات به صورت تصادفی تکان خورده باشد و دمای آن تغییر کرده باشد. می‌توانید به سادگی دوباره ترموستات یخچال را تنظیم کنید. ترموستات به مانند سنسور عمل میکند و با خرابی این قطعه، کمپرسور فرمان قطع نمیگیرد و یکسره کار میکند.

دریچه

دریچه‌ای که هوای سرد را به داخل یخچال تزریق می‌کند معمولاً در پشت یخچال قرار دارد. سعی کنید همیشه مواد غذایی را با فاصله مناسب نسبت به دریچه‌ها داخل یخچال قرار دهید چون اگر بیش از حد نزدیک باشند ممکن است منجمد شوند.

کمپرسور (موتور) معیوب

زمانی که یخچال شما یخ میزند ممکن است که مشکل از کمپرسور نیز باشد. کمپرسور هوا باز و بسته می‌شود تا هوای مناسب برای ورود به داخل یخچال فراهم شود. اگر این قطعه به درستی کار نکند، یخچال و فریزر شما می‌تواند بیش از حد سرد شود و در نهایت باعث انجماد مواد غذایی شود. توصیه می‌شود که اگر کمپرسور یخچال دچار مشکل بود حتماً توسط یک تکنسین بررسی شود.

برد الکترونیکی یخچال

اگر برد الکترونیکی مشکل داشته باشد، فرایند دیفراست یا یخ زدایی با مشکل مواجه خواهد شد و در نتیجه، توده ای از برفک در داخل کابین یخچال مشاهده خواهید نمود.

ممکن است لاستیک دور درب یخچال شما ایراد پیدا کرده باشد و موجبات ورود هوای گرم به داخل یخچالتان را فراهم کرده باشد.

اگر صفحه داخلی یخچال یخ میزند، مشکل مربوط به گرفتگی در قسمت فاضلاب است. توجه نمایید وقتیکه لوله فاضلاب (درین) گرفته باشد، آب حاصل از برفک زدایی خارج نمیشود و در نهایت یخ میزند. یخچال فرایند سرما سازی را ایجاد میکند، اما آب از مسیر تخلیه خارج نمیشود و وقتیکه آب در یک کابین سرد قرار میگیرد تبدیل به یخ میشود.

حالا که متوجه شدیم چگونه مشکل را برطرف کنیم؟

در ابتدا به دنبال یک میله نازک، به مانند میله بافندگی یا چوب لباسی (از جننس میله که قابلیت خم شدن را داشته باشد) پیدا کنید.میله را چندین بار در قسمت سوراخ فاضلاب یخچال فرو کنید.این کار را چندین بار تکرار کنید تا تمام مواد غذایی گیر کرده در مسیر فاضلاب تخلیه شود .برای اطمینان بیشتر پشت بند آن، آب جوش بریزید تا با خیال راحت مسیر تخلیه باز شود.حال که مسیر تخلیه باز شده، کاسه روی کمپرسور یخچال را خالی کنید تا مواد غذایی جا مانده، به مرور زمان باعث بوی بد نشود.

در این مقاله در رابطه با علت یخ زدن مواد غذایی صحبت کردیم و راهکارهای رفع مشکل را در هر مورد بیان کردیم. همچنین یادآوری می کنیم که علت یخ زدن داخل یخچال انواع برندها هیچ تفاوتی نداشته و دلایل بروز مشکل در تمامی برندهای ایرانی و خارجی یکسان است. در صورتی که قادر به رفع مشکل نبودید مراجعه به تعمیرکار متخصص برند یخچال تان را توصیه می کنیم.همچنین اگر خودتان تعمیرکار هستید میتوانید قطعات یخچال موردنظر را از مازند پلاست نور تهیه کنید.

نظر خود را بنویسید