نکات مهم در خصوص انتخاب ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از کاربردی ترین وسایل در اغلب خانه ها است , ماشین لباسشویی های امروزی گزینه‌ها و ویژگی‌های بهتر و بیشتری نسبت به گذشته دارند. مسلماً همه ماشین لباسشویی ها لباس‌های کثیف را تمیز می‌کنند، اما مدل‌های پیشرفته امروزی برای همه افراد کارایی ندارد. انتخاب بهترین، برای شما بستگی به نیازهای مخصوص شما دارد اما به روز بودن در آخرین فناوری‌های شست و شو به راحتی شما کمک می‌کند. درابعاد بالاتر، مثل دامنه ی قیمت ها، شما باید به عوامل مهم تر و متعدد دیگری برای انتخاب یک ماشین لباسشویی خوب برای منزل، محل کار یا آپارتمان خود، توجه کنید. در واقع هر مدل ماشین لباسشویی دارای یکسری امکانات خاص است که باید در زمان خرید به آنها آگاه بود. همچنین دسترسی به لوازم یدکی ماشین لباسشویی هم حائز اهمیت است.

انواع ماشین لباسشویی:

سه نوع مختلف برای انتخاب و خرید لباسشویی وجود دارد:

- ماشین لباسشویی های درب از بالا معمولی (پرتابل(

- ماشین لباسشویی درب از بالا به همراه خشک کن (دوقلو(

 -ماشین لباسشویی درب از جلو اتوماتیک

که هر کدام معایب و مزایای خود را دارند.

 

 

ماشین لباسشویی درب از بالا معمولی:

نسبت به ماشین‌ لباسشویی دوقلو انرژی بیشتری مصرف می‌کنند زیرا از حسگرها برای مدیریت مصرف آب استفاده می‌کنند. هم‌چنین، ماشین لباسشویی‌های HE به جای همزن مرکزی، از یک بشقاب شست و شو و استوانه استفاده می‌کنند که به جلو و عقب می‌چرخد ​​و لباس‌های اطراف وان را بلند و جابه‌جا می‌کند.در این مدل ها مخزن آب را پر می کنند و حرکت چرخشی همزن عمل شستشو را انجام میدهد. از مزایای این مدل کاربرد راحت و آسان، سبکی آن، کوچکی و کم جا گیری در مدل های مینی واش از دیگر مزایای آن میباشد.

مزایا:

- می‌توانند حجم بیشتری از لباس را بشویند زیرا در وان آن‌ها فضایی برای همزن مرکزی اشغال نشده است.

- به طور متوسط ​​22 گالن آب در هر بار مصرف می‌کنند (50% کمتر از ماشین‌های معمولی)

- ماشین لباسشویی های با راندمان بالا یا پربازده، 50 درصد کمتر از انواع سنتی آن برق استفاده می‌کنند. هم‌چنین آن‌ها آب گرم کمتری لازم دارند.

- آب کمتر به معنای مواد شوینده کمتر است. آن‌ها فقط به چند قاشق چای‌خوری مواد شوینده در هر بار نیاز دارند.

- سریع‌تر و بهتر از بارگیرهای معمولی می‌چرخند و زمان خشک شدن را کاهش می‌دهند.

معایب:

- اگرچه سرعت چرخش، زمان خشک شدن را کوتاه می‌کند، اما باعث چین و چروک و در هم پیچیدگی بیشتر لباس‌ها نیز می‌شود.

- هرچه مصرف آب دستگاه زیادتر باشد، زمان بیشتری برای تمیز کردن نیاز است. یک چرخه شست و شو به طور متوسط ​​60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

- این مدل این است که به عنوان دستگاهی چند کاره کاربرد ندارد( یعنی فقط قابلیت شستشو دارد)، ظرفیت شستشوی 3 تا 7 کیلوگرم لباس را دارند، مصرف آب در مدل های لباسشویی درب از بالا زیاد است، نسبتا پر و سر و صدا کار می کنند و ظرفیت آنها می تواند نا متعادل باشد.

ماشین لباسشویی درب از جلو:

همه این ماشین‌ها دارای راندمان بالا و بهترین عملکرد در تمیز کردن لباس‌ها هستند. برای انجام کار، این دستگاه‌ها، لباس را به عقب و جلو می چرخانند در حالی که نیروی جاذبه، آب را به داخل ماشین لباسشویی می‌کشد. مزایای ماشین لباسشویی درب از جلو این است که بهتر و مقرون به صرفه تر از ماشین لباسشویی درب از بالا می شویند و لزوما قیمت خیلی بالایی ندارند.

مزایا:

- آن‌ها می‌توانند حجم بیشتری از لباس را نسبت به ماشین‌های معمولی بشویند.

- به طور متوسط ​​22 گالن آب در هر بار مصرف می‌کنند (50 درصد کمتر از ماشین‌های معمولی).

- این ماشین‌ها. 50٪ کمتر از یک دستگاه سنتی مصرف برق می‌کنند و به آب گرم کمتری احتیاج دارند.

- بسیار سریع می‌چرخند و 10 درصد خشک‌تر از دستگاه‌های معمولی هستند.

معایب:

- یک بار شست و شو با آن‌ها حدود 75 تا 100 دقیقه طول می کشد.

- آن‌ها در حین چرخاندن لباس‌ها می‌لرزند. این مورد می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

- استفاده از یک ماشین بارگیری درب از جلو (قرار دادن لباس و تخلیه آن‌ها) نیاز به خم شدن زیادی دارد و این مسئله ممکن است باعث آسیب رسیدن به کمر شما شود.

- استخراج رطوبت در چرخش مدور، زمان خشک کردن و صرف انرژی را کاهش می دهد. بطور کلی ماشین لباسشویی درب از جلو صدای کمی تولید می کنند.  به دلیل اینکه درب این نوع از ماشین لباسشویی ها در جلو قرار دارد امکان استفاده از فضای بالای آنها وجود دارد. در حالی که دستگاه‌هایی که درِ ورودی آنها از بالا است، فضای بالای آنها بدون استفاده باقی می ‌ماند.

ماشین لباسشویی درب از بالا دو قلو:

از یک ستون در مرکز وان استفاده می‌کنند که به آن همزن مرکزی می‌گویند و برای خشکشویی استفاده می‌شود. این نوع از ماشین لباسشویی از روش معلق شدن برای شستشوی لباسها استفاده می کند. این نوع ماشین لباسشویی ها با سرعت بالایی می چرخند و با تولید کف کمتر و استفاده مفید (بازدهی بالا) از مواد شوینده کار می کنند.

مزایا:

- از مزایای ماشین لباسشویی درب از بالا دو قلو ظرفیت بالای آنهاست که تا 9 کیلو گرمی هم در برخی از مدل ها وجود دارد و بطور کلی این مدلها شستشوی بهتری دارند. داشتن خشک کن با سرعت بالا باعث کاهش زمان خشک شدن لباس در آنها می شود.

- نسبتا ارزان‌تر هستند.

- سریع کار می‌کنند (می‌توانند یک سری لباس‌ در 30 تا 35 دقیقه بشویند.)

معایب:

- همزن مرکزی روی لباس های شسته شده قرار می‌گیرد و می‌تواند طول عمر پارچه را کوتاه کند. به دلیل سرعت بالای چرخاندن ممکن است باعث به هم پیچیدن لباس و چروک شدن لباسها شود.

- نسبت به ماشین لباسشویی‌ های درب از جلو آب بسیار بیشتری مصرف می‌کنند. در هر بار استفاده، 45 گالن آب نیاز دارند.

- دیرتر می‌چرخند، بنابراین لباس‌ها مرطوب تر از زمان شست و شو با ماشین‌های راندمان بالا می‌شوند.کارایی آنها در تمیز کردن، نسبت به ماشین‌های درب از جلو، حدود 5 درصد کمتر است.


بعد از اینکه نوع ماشین لباسشویی خود را با توجه به کاربردی که می خواهید از آن داشته باشید انتخاب کردید، با توجه به معیارهای دیگر که بیان می شود نسبت به انتخاب و خرید لباسشویی مدل مورد نظر اقدام کنید.

 

اولین و مهم‌ترین نکته در انتخاب و خرید لباسشویی توجه به استاندارد بودن و رتبه برچسب انرژی آن است. بدون توجه به این فاکتور‌ها هرگز اقدام به انتخاب نکنید. این دستگاه در هفته حدود یکی دو بار استفاده می‌شود.

بهتر است قبل از خرید لباسشویی به پارامتر‌های اصلی توجه کنید.

با توجه به تعداد اعضای خانواده و میزان لباسهای قابل شستشو در هر بار ظرفیت لباسشویی را انتخاب کنید و حتما در موقع خرید لباسشویی به این نکته توجه کنید. 

لباسشویی‌های تمام اتوماتیک معمولا با حداکثر ظرفیت ۵، ۶، ۷ و ۸ کیلوگرم ساخته می‌شوند.

مسلما میزان پولی که برای خرید لباسشویی در نظر می‌گیرید یکی از عوامل مهم تعیین کننده در انتخاب آن است. اما باید توجه داشته باشید که با کمی بیشتر کردن این مبلغ، می‌توانید گزینه بهتری بدست آورید.

 

 

وجود برنامه‌های متنوع در ماشین لباسشویی به شما اجازه می‌دهد که برنامه شست و شو را متناسب با نوع و جنس لباس‌ها انتخاب کنید و نتیجه بهتری نصیبتان شود. بعضی از دستگاههای جدید علاوه بر برنامه‌های از پیش تعیین شده، این امکان را برایتان فراهم می‌آورند که به دلخواه خود برنامه‌ای را برای شستشو تنظیم کنید. در صورتی که توانایی و حوصله چنین کاری را دارید، بدانید که خرید لباسشویی با این ویژگی ها خالی از لطف نیست.

ورودی آب گرم و سرد و یا ورودی تک: در صورتی که محل قرار گیری ماشین لباسشویی به شیر آب گرم نزدیک باشد پیشنهاد می کنیم که دستگاههای دارای دو ورودی آب یا در اصطلاح دو شیر را خریداری نمایید. با این کار در صورتی که شستشوی لباسها در دمای بالاتر انجام شود مقداری از آب گرم از طریق شیر آب گرم تامین می شود و انرژی کمتری مصرف شده  چرا که در غیر این صورت المنت دستگاه می بایستی دمای مطلوب آب را تامین کند.

سرعت خشک کن که با واحد دور در دقیقه مشخص می‌شود از دیگر مشخصه‌ها یک ماشین لباسشویی است. اگر برای خشک کردن لباس‌ها محدودیت دارید یا ترجیح می‌دهید که آن‌ها را به صورت نیمه خشک یا خشک از لباسشویی خارج کنید، بهتر است ماشین لباسشویی با دور خشک کن بیشتر انتخاب کنید.

 

بیشتر ماشین‌های لباسشویی عرض ۶۰ و ارتفاع ۸۵ سانتی متر دارند. پیش از خرید لباسشویی، فضای مناسب نصب آن را معین کنید.

قیمت ماشین‌های لباسشویی با برچسب مصرف انرژی پایین گرانتر هستند هرچند قیمت اولیه آن‌ها پایین‌تر باشد.

در موقع خرید لباسشویی توجه کنید که ماشین لباسشویی چه امکاناتی را برای شست و شو به شما می‌دهد. شستشو با آب سرد، شستشو با درجه حرارت پایین آب و امکان تعیین تعداد دور آبکشی در دقیقه از جمله امکانات مفیدی هستند که می‌توانند در کاهش مصرف انرژی موثر باشند.

ماشین‌هایی که دربشان در قسمت جلوی آن‌ها قرار دارد بسیار کمتر از ماشین‌هایی که درب آن‌ها در قسمت بالا است آب مصرف می‌کنند. بعضی از انواع ماشین‌های لباسشویی با درب از جلو فقط به اندازه ۳۳ درصد دیگر ماشین لباسشویی‌ها مصرف آب دارند. پس در هنگام خرید لباسشویی به میزان مصرف آب دستگاه هم توجه کنید. شست وشو در ماشین‌های درب از جلو نیز بهتر انجام می‌شود.

 

 اینکه چه ماشین لباسشویی از همه بهتر است، سوالی است که در مود هیچ وسیله برقی نمی‌توان به طور قطعی به آن پاسخ داد. آن هم در حالتی که وسایل برقی حتی در اولین روز استفاده خود با احتمال خرابی روبه رو هستند! نکته قابل توجه در این زمینه مدت زمان ضمانت و نوع خدمات پس از فروش است پس شما میتوانید در هنگام خرید لباسشویی به این نکته توجه کنید.

 

 

نظر خود را بنویسید