افزایش طول عمر ماشین لباسشویی

یکی از ضروری ترین و پراستفاده ترین لوازم خانگی ماشین لباسشویی می باشد که در صورت رعایت برخی نکات و دستورالعمل ها می توان از آن به صورت مداوم بدون بروز هیچگونه مشکلی استفاده نمود به طور کلی عمر مفید لباسشویی های مختلف بین 10 الی 14 سال می باشد. اما در نظر گرفتن برخی نکات مهم در زمینه مراقبت و نگهداری از این دستگاه می تواند منجر به بالا رفتن عمر لباسشویی شما شود.

قطعاً استفاده نادرست و غیر اصولی از ماشین لباسشویی از دلایلی اصلی کاهش طول عمر و خراب شدن آن است. اکثر افراد اصول استفاده از ماشین لباسشویی را نمی دانند و با استفاده نادرست باعث خراب شدن لباسشویی و کاهش طول عمر آن می شوند.

بررسی فیلتر هر چند وقت یک بار

ماشین هایی چون لباسشویی و ظرفشویی دارای فیلتری هستند که در اکثر اوقات باعث جلوگیری از ورود نا خالصی ها به درون لباسشویی می شود. یکی از کارهای موثری که باعث بیشتر شدن طول عمر لباسشویی می شود، تمیز کردن فیلتر یا تعویض آن است. فیلترها در صورت خراب شدن باید تعویض شوند و در صورت کثیفی شدن باید تمیز شوند.

باز نگذاشتن درب لباسشویی پس از استفاده

باز گذاشتن درب لباسشویی موضوعی است که بسیاری از مصرف کنندگان به آن توجه نمی کنند‌. باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی باعث می شود تا انواع کپک روی واشر درب رشد کرده و باعث خراب شدن واشر شوند.

بعد از هر بار استفاده لباسشویی را تمیز کنید

تمیز نکردن لباسشویی باعث کمتر شدن طول عمر لباسشویی می شود. تمیز نکردن لباسشویی باعث می شود تا کثیفی ها به درون آبکش درون لباسشویی جمع شدن و باعث خراب شدن دستگاه شود.

استفاده از آب مناسب با املاح کم

همانطور که می دانید آب هایی که دارای املاح زیادی هستند ممکن است باعث ایجاد رسوباتی درون لوله و قطعات ماشین لباسشویی شوند و بعد از مدتی علاوه بر کاهش عملکرد لباسشویی، باعث خراب شدن دستگاه شوند. بنابراین با استفاده از آب تمیز و با املاح کم نه تنها باعث تمیزی بیشتر لباسشویی می شود.

در ساعت اوج مصرف لباسشویی را روشن نکنید

ی دانید که در برخی از ساعت های روز میزان مصرف برق به شدن افزایش پیدا می کند. در طی این ساعت امکان نوسان برق و نرسیدن برق کافی برای روشن شدن لباسشویی زیاد است. به همین جهت اگر در این ساعت لباسشویی خود را روشن کنید ممکن است لباسشویی به دلیل نوسان برق روشن نشود یا در اثر اتصالی بسوزد.

عدم استفاده از آب داغ برای شستشوی لباسها

شست و شوی لباس با استفاده از آب گرم موجب از بین رفتن بسیاری از لکه ها و کثیفی ها می شود. اما نکته بسیار مهمی که ممکن است عده زیادی از افراد به آن توجه نداشته باشند این است که به جای آب گرم از آب داغ استفاده می شود. آب داغ از دمای بسیار زیادی برخوردار است و ممکن است باعث آسیب زدن به قطعات لباسشویی شود.

استفاده از محافظ برای اتصال لباسشویی برق

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث سوختن موتور لباسشویی و کاهش طول عمر  لباسشویی می شود، نوسانات جریان برق است. قطع و وصل شدن مداوم لباسشویی باعث می شود تا موتور لباسشویی بسوزد یا خراب شود. برای جلوگیری از سوختن لباسشویی بهتر است از محافظ استفاده کنید که تا در صورت نوسان برق، آسیبی به دستگاه وارد نشود.

تمیز یا تعویض لاستیک درب لباسشویی

در صورتی که لاستیک اطراف درب کثیف باشد، ممکن است نتواند چسبندگی لازم برای چسبیدن درب به بدنه را فراهم کند و باعث نشت آب به بیرون شود. همچنین خراب شدن واشر پلاستیکی موضوعی است که باید به آن توجه شود. در صورت کم شدن میزان چسبندگی لاستیک ، از تعمیرکار بخواهید آن را تعویض کند.

توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی

در بسیاری از موارد ممکن است افراد  بدون توجه به ظرفیت لباسشویی، حجم زیادی از لباس را با استفاده از دستگاه بشوید. این کار موجب می شود تا فشار زیادی به موتور لباسشویی وارد شود و دستگاه بلد از مدتی خراب شود . بنابراین در هنگام شست و شوی لباس با ماشین ظرفشویی به ظرفیت دستگاه توجه کنید و از بار اضافه پرهیز کنید.

عدم شستن یک سری لباس های خاص

 لباس هایی که دارای دکمه، زیپ یا تزئینات فلزی هستند را، نباید داخل دستگاه قرار دهید. همچنین نباید لباس زیر را داخل دستگاه قرار دهید. زیرا چنین لباس هایی به آبکش یا درام ماشین لباسشویی ( محل قرار گیری لباس ها ) آسیب می رسانند و می توانند باعث خراشیده شدن درب شیشه ای جلوی دستگاه شوند. علاوه بر این، می توانند باعث خرابی یا انسداد پمپ تخلیه نیز شوند.

تراز بودن دستگاه

تراز نبودن ماشین لباسشویی، علاوه بر این که هنگام کارکرد دستگاه، باعث ایجاد سر و صدا می شود، بلکه بر روی کارایی و عملکرد دستگاه نیز تاثیر می گذارد. همچنین تراز نبودن دستگاه موجب حرکت زیاد، دستگاه نیز می شود و حرکت های شدید در طولانی مدت می تواند باعث آسیب رساندن به دستگاه، کمک فنر ها و خرابی دیگ شود.

استفاده از مواد شوینده با کیفیت

یکی از مواردی که روی طول عمر و عملکرد دستگاه تاثیر بسزایی دارد، استفاده از مواد شوینده مناسب می باشد. حالا این مواد شوینده می تواند به صورت پودر، یا مایع لباسشویی باشد. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که مواد شوینده باید حتما دارای کیفیت مرغوبی باشند و اصلا از شوینده بی کیفیت و ارزان قیمت استفاده نکنید. بنابراین بهتر است تا از پودر یا مایع شوینده با کیفیت و مناسب با نوع لباس هایتان استفاده کنید. و توجه داشته باشید که هیچ وقت پودر های مناسب با شستشو دست، را داخل جا پودری دستگاه نریزید.

اگر با ماشین لباسشویی خود خوب رفتار کنید، عمر آن نیز بیشتر خواهد شد. هر یک از این اشتباهاتی که گفته شد، می تواند از عمر دستگاه شما بکاهد. اما به طور کلی باید بگوییم که عمر یک ماشین لباسشویی به میزان کارکرد آن نیز بستگی دارد و نمی توان انتظار داشت که یک ماشین لباسشویی با عمر بالای ۲۰ سال به خوبی کار کند.

نظر خود را بنویسید