معرفی اجزای ماشین ظرفشویی

معرفی اجزای ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی از آن دست لوازم خانگی است که شاید تا چند سال پیش خیلی ضرورت خریدش را حس نمی‌کردیم. اما در سال‌های اخیر استفاده از آن بسیار متداول‌تر شده است. انتخاب یک ماشین ظرفشویی مناسب می تواند شما را از ظرف شستن های مداوم و تکراری نجات دهد، ماشین ظرفشویی ها از آن دسته از دستگاه هایی به شمار می روند که قرار نیست هر ساله آن ها تعویض کنید، به همین دلیل نیاز است ابتدا عملکرد ماشین ظرفشویی را بشناسید و سپس برای خرید آن اقدام کنید.

در مورد انواع قطعات ظرفشویی باید گفت آشنایی با اجزای ظرفشویی به کاربر کمک می کند تا در صورت بروز مشکل به راحتی منبع آن را یافته و با مراجعه به تکنسین اطلاعات کافی و درستی را در اختیار تعمیر کار قرار دهد تا روند عیب یابی و تعمیر به سرعت پیش برود. در ادامه ی مطلب شما با اجزای مکانیکی و الکترونیکی ماشین ظرفشویی آشنا شده و شرح کوتاهی از عملکرد آن ها را در دستگاه مشاهده خواهید کرد :


اجزای ظرفشویی کنترل کننده

این قطعات کنترل عملکرد ماشین ظرفشویی را بر عهده دارند. در صورتی که در ماشین ظرفشویی مشکلی ایجاد شود این قطعات کنترل کننده باعث می شوند تا ماشین ظرفشویی متوقف شود.

اجزای ظرفشویی مصرف کننده

قطعات مصرف کننده در ماشین ظرفشویی قطعاتی هستند که با اتصال برق کارشان آغاز می شود و عملیات شستشو انجام می شود. قطعاتی مثل مخزن، پمپ و المنت ها.

اجزای ظرفشویی انتقال دهنده

این اجزای ماشین ظرفشویی مابین قطعات کنترل کننده و مصرف کننده قرار گرفته اند که باعث انتقال پیام از کنترل کننده ها به مصرف کننده ها می شوند. قطعاتی مثل سوکت ها و کابل های ماشین ظرفشویی

و اما مهمترین اجزای ظرفشویی :


برد های الکتریکی ماشین ظرفشویی

یکی از مهم ترین اجزای ماشین ظرفشویی برد های الکتریکی این دستگاه می باشد. وظیفه این قطعه فرمان دادن به قطعات دیگر ماشین ظرفشویی می باشد تا فرایند شستشوی ظروف توسط ماشین ظرفشویی انجام شود. عملیاتی نظیر روشن کردن دستگاه و آغاز شستشوی ظروف. کلیدهای اصلی دستگاه بر روی آن قرار گرفته است و در صورت خرابی برد ماشین ظرفشویی معمولاً کدهای خطایی در نمایشگر دستگاه ظاهر می شود که یک سرویس کار یا تعمیر کار می تواند آن را عیب یابی و تعمیر را انجام دهد.

شیرهای برقی قطعات ظرفشویی

این شیر یک قطعه الکترومکانیکی است که با عبور جریان برق از آن مسیر آب را باز کرده و اجازه می دهد که آبی که برای شستشوی ظروف مورد نیاز است وارد ماشین ظرفشویی شود. این شیر در حالت عادی قطع است. در واقع وظیفه اصلی این قطعه کنترل آب ورودی در آغاز برنامه ماشین ظرفشویی است. شیر برقی از قطعاتی تشکیل شده است: خروجی آب، هسته فلزی متحرک، ممبران، سیم پیچ مقاومت، صافی آب ورودی، اتصال آب ورودی، بدنه شیر برقی، لاستیک فشار شکن، فنر، لاستیک سر هسته.


هیدروستات قطعات ظرفشویی

این  قطعه یکی از اجزای مهم در ماشین های ظرفشویی  است. وظیفه این قطعه، تنظیم سطح آبی است که وارد ماشین ظرفشویی می شود. هیدروستات به کمک یک شلنگ باریک به کف لگن ظرفشویی متصل می شود. وقتی که آب وارد ماشین ظرفشویی می شود هوای داخل شیلنگ هیدروستات به پرده داخلی آن فشار آورده و یک سیگنال الکتریکی را ارسال می کند.  این قطعه دو وظیفه اصلی بر عهده دارد: میزان آب وودی را در برنامه های مختلف شستشوی ماشین ظرفشویی کنترل می کند و از سرریز شدن آب در ماشین ظرفشویی جلوگیری می کند. در ماشین های ظرفشویی دو عدد هیدروستات در کنار هم قرار می گیرند و با هم عملیات پر شدن و تخلیه مخزن آب ماشین ظرفشویی را بررسی می کنند.

موتور ظرفشویی

اصلی ترین و مهم ترین اجزای ماشین ظرفشویی، موتور شستشوی آن می باشد. این موتور باعث می شود که محلول شستشوی ماشین ظرفشویی را در داخل اتاق با فشار زیاد پمپ شده و آن را به ظروف مختلف در قسمت های مختلف دستگاه می رساند در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود ممکن است ظروف اصلاً تمیز نشوند یا پاکیزگی کافی را پس از فرایند شستشو نداشته باشند.

فیلتر ظرفشویی

یکی از مواردی که می بایست مصرف کنندگان ماشین ظرفشویی بدانند این است که ظروف را به همان کثیفی که است وارد دستگاه نکنند و بسیاری از مواد هایی که به آن چسبیده است را از ظروف جدا کنند. کار فیلتر ماشین ظرفشویی این است که موادی که به ظروف چسبیده اند را مانع ورود به درون ماشین ظرفشویی کند و آن ها را جدا کند. وظیفه اصلی فیلتر تمیز کردن محلول شستشو که ترکیبی از آب، شوینده، آلودگی ها و خرده مانده های غذا است و به طور مرتب در هنگام شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی در حال گردش است می باشد.

میکروسوئیچ فولوتر در اجزای ظرفشویی

یکی از اجزای ماشین ظرفشویی، میکروسوئیچ است. جایگاه میکروسوئیچ فولوتر ظرفشویی در قسمت پایین و کف دستگاه است. در صورت وجود نشتی در ماشین ظرفشویی، آب خارج ‌شده از دستگاه به قسمت پایین و کف سینی هدایت‌ شده و باعث بالا رفتن شناور یونولیتی می‌شود. با بالا رفت شناور یونولیتی، عملکرد میکروسوئیچ ظرفشویی شروع می‌شود و فرمان‌های آب ریزی در ماشین ظرفشویی را به برد الکتریکی انتقال می‌دهد.

غلطک قفسه و محور

در کنار قفسه موجود در ماشین ظرفشویی، قطعه دیگری به نام غلطک وجود دارد. غلطک باعث راحت‌تر حرکت کردن قفسه به سمت داخل و بیرون می‌شود. استفاده طولانی ‌مدت از ماشین ظرفشویی ممکن است باعث خراب شدن این غلطک شود. به همین دلیل، لازم است در هر بار استفاده از ماشین ظرفشویی، غلطک آن چک کنید. باید در صورت خراب شدن با غلطک سالم و اصل تعویض شود. چون خراب شدن این قطعه باعث بروز مشکلات مختلفی مانند بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی، نشت کردن آب از ماشین ظرفشویی، درست تخلیه نشدن آب، خوب شسته نشدن ظرف‌ها و… شود.


سایر اجزای ماشین ظرفشویی

بازوی آب پاش

در درون اتاق های ماشین های ظرفشویی، بازوهای آب پاش آب را به بخش های مختلف دستگاه هدایت می کنند. معمولا در ماشین های ظرفشویی سامسونگ سه عدد از این بازوها وجود دارد که در تمام طول شستشو در حال حرکت هستند.


المنت

المنت قطعه ای الکتریکی است که با عبور جریان برق از آن داغ می شود و از این طریق به گرم کردن آب دستگاه کمک می کند. در ماشین های ظرفشویی سامسونگ معمولا این المنت ها لوله ای شکل هستند که آب از داخل آنها عبور کرده و گرم می شود.

پمپ تخلیه

وظیفه این قطعه خارج کردن محلول شستشو از دستگاه پس از پایان یافتن برنامه شستشو است. این قطعه با توجه به وظیفه خود یکی از قطعات مهم ماشین های ظرفشویی به شمار می رود. این قطعه خود دارای موتوری از نوع فلویید رینگ می باشد و به طور مستقیم به لگن شستشو در ماشین ظرفشویی متصل اند.

مخزن نمک و مخزن رزین

این مخزن که از پلیمرهای طبیعی تولید می شود شامل دانه های کوچک سفید یا زرد است. سوراخ های موجود بر روی سطح این مخزن یون ها را به خود جذب کرده و باعث کاهش سختی آب می شود.

محفظه شوینده

محفظه ای است که شوینده ماشین ظرفشویی که برای شستشوی ظروف مورد استفاده قرار می گیرد در درون آن ریخته می شود.

دستگیره درب و مونتاژ چفت با کلیدها

این قطعه دربرگیرنده یک مکانیزم ساده خاموش و روشن است و باعث می شود که با باز کردن درب ماشین ظرفشویی کار کردن آن متوقف شود. در بسیاری از مدل های ماشین ظرفشویی سامسونگ این  قطعه شامل یک دستگیره، چفت و چند کلید است.

شیلنگ ورود آب

یک شیلنگ پلاستیکی به طول حدودا یک متر است که یک طرف آن به ماشین ظرفشویی و طرف دیگر آن به آب شهری متصل می شود و از طریق آن آب وارد ماشین ظرفشویی می شود.

شیلنگ خروجی آب

شلنگی خرطومی شکل است که از یک طرف به ماشین ظرفشویی و از طرف دیگر به فاضلاب متصل می‌شود. پس از شستشوی ظروف، این شلنگ آب حاصل را به فاضلاب منتقل می کند.

سنسور دما

این قطعه برای اندازه گیری دمای آب طراحی شده است و هر گونه تغییر در دمای آب را به برد کنترل دستگاه ارسال می کند.

سنسور هوشمند

این سنسور که در ماشین های ظرفشویی در مسیر گردش آب قرار می گیرد با تاباندن امواج ماوراء بنفش به آب و اندازه گیری زاویه شکست آن مقدار کثیفی آب را بررسی می کند و بر اساس آن دمای آب و زمان شستشو تنظیم می شود.

سنسور تشخیص کدر بودن آب

وظیفه اصلی این سنسور بررسی میزان کدری اب و گزارش آن به برد اصلی است. در صورتی که در آبکشی آخر آب درون دستگاه کدر باشد برد اصلی آن را تخلیه کرده و آبکشی مجدد انجام می شود.

سنسور نشت آب

این سنسور که در ماشین های ظرفشویی سامسونگ معمولا در کف دستگاه قرار می گیرد در صورت وجود هرگونه نشتی در دستگاه آنرا را به برد اصلی اطلاع می دهد.

خشک کن

وظیفه اصلی این قطعه در ماشین های ظرفشویی تولید هوای گرم برای خشک کردن ظروف است.

کیت تنظیم کننده قفسه

این قطعه به قفسه ظروف وصل می شود و برای تغییر ارتفاع قفسه به کار می رود. این قطعه خود شامل قطعاتی برای جایگزین کردن و تنظیم کردن قسمت های راست و چپ قفسه است. در ماشین های ظرفشویی معمولا این کیت شامل دو تنظیم کننده، یک پوشش محرک سمت راست، یک پوشش محرک سمت چپ، دو پوشش تنظیم کننده و دو بخش تنظیم کننده است. وجود این قطعه در درست شسته شدن ظرف ها نقش مهمی دارد.

کیت چرخ قفسه پایین

در بیشتر مدل های ماشین ظرفشویی ، این کیت شامل هشت چرخ و هشت محور است که به قفسه پایین ماشین ظرفشویی اجازه می دهند که به نرمی به داخل و خارج حرکت کند. معمولاً این چرخ ها و محورها از پلاستیک ساخته شده و به یکدیگر چفت می شوند و از این رو می ‌توانند به قفسه پایین ماشین ظرفشویی بسته شود.

گاهاً قطعات ماشین ظرفشویی بدلیل خساراتی که به آن ها وارد می شوند قابل تعمیر نیستند و می بایست این قطعات با قطعه سالم و نو جایگزین شوند. یکی از موارد مهم در خرید قطعات ماشین ظرفشویی این است که این قطعات کاملاً اورجینال باشند و طول عمر مناسب داشته باشند و باعث خرابی های بیشتر نشوند. مصرف کنندگان و یا تعمیرکاران ماشین ظرفشویی می توانند از فروشگاه قطعات لوازم خانگی مازند پلاست نور قطعات ماشین ظرفشویی مورد نظر خود را با اطمینان تهیه کنند.

 

نظر خود را بنویسید

نظرات

خیلی عالی بود. ممنون لطفتان
۱۴۰۲/۱/۱